Skærmforbud: Forskere og pædagoger skyder ministerforslag i sænk
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil ændre loven, så børn i daginstitutioner ikke bliver eksponeret for skærme, mens de er i institution. Ifølge ministeren kan et skærmforbud beskytte børnene mod potentielle negative konsekvenser.
Men det er ikke nogen god idé, hvis man spørger forskere, BUPL og pædagogerne selv.
”Det er et forslag, der prøver at løse et problem, som ikke findes,” siger forsker Andreas Lieberoth, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, eksempelvis.
Klart pædagogisk sigte
Han står sammen med pædagog og kandidat i pædagogisk psykologi Jan Ole Størup bag en undersøgelse fra 2020, som viste, at pædagoger bruger digitale teknologier i et ret begrænset omfang, og når de gør, er det med et klart pædagogisk sigte.
”Den forestilling, at der sidder fem børn samlet om en Ipad og ser Cocomelon eller leger med en fordummende app, har ikke hold i virkeligheden. Når skærme endelig er fremme, er det måske for at finde en fælles dans, noget at tegne efter, en bageopskrift, eller en app med dyrelyde. Mange af de samme ting, der skete da jeg gik i børnehave i 80erne, hvor man bare havde en dims med lyde eller en opskriftsbog,” siger han.
Børn med særlige behov taber ved et skærmforbud
Ifølge Andreas Lieberoth vil især det specialpædagogiske arbejde med børn med særlige behov blive ramt af et skærmforbud. For her melder pædagoger om, at de har udviklet praksisser, som fungerer godt, og som de pludselig ikke må bruge længere, hvis ministerens planer bliver til virkelighed.
”Det vil kræve ressourcer at udvikle en ny praksis og lægge en masse ekstra arbejde på vores allerede kæmpende pædagoger,” siger han.
Alternativ til passiv underholdning
Lektor Anne Mette Thorhauge forsker i børn, unge og medier ved Københavns Universitet, og hun mener heller ikke, at forslaget er en god idé. Ifølge hende vidner det om en manglende indsigt i pædagogers aktuelle rigtigt gode arbejde med digitale medier.
”Der er en hel del digital pædagogik derude, som bruger de digitale muligheder aktivt, og ikke er en passiv hyperkommercialiseret underholdning. Derimod kan den netop vise børnene et alternativ til passiv underholdning,” siger hun.
Gode digitale vaner bliver formet i daginstitutionen
Med forslaget fratager man daginstitutionen et væsentligt redskab i deres dannelsesprojekt, for den digitale dannelse begynder allerede i dagtilbuddet, hvor de gode digitale vaner bliver formet, understreger Anne Mette Thorhauge.
”De mindre privilegerede børn, hvis forældre ikke har overskuddet til at skabe gode skærmvaner, har brug for, at der er nogle pædagoger til stede, så de får den digitale dannelse et andet sted fra. Vi ved fra den forskning, der er, at pædagogerne gør det udmærket. Det afgørende her er at have en respekt for pædagogernes dømmekraft,” siger hun.
Digital teknologi er et redskab som en skovl eller en guitar
De digitale muligheder kan bruges til alt muligt fedt og kreativt i pædagogikken, og det er rigtig synd, hvis man afskærer de pædagoger, der arbejder med det digitale, muligheden for at fortsætte deres praksis. Sådan lyder vurderingen fra Mikkel Snorre Wilms Boysen, docent ved Center for pædagogik på Professionshøjskolen Absalon, hvor han forsker i pædagogers brug af digitale teknologier.
”Digitale medier er et redskab ligesom alt muligt andet. Skovle, guitarer og alle mulige ting, som du bruger i en daginstitution. Der er ikke nogen forskning, der tyder på, at bare fordi det er en skærm, er det dårligt. Det handler om, hvordan de digitale muligheder bliver brugt,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen, der derfor også er skeptisk overfor ministerens forslag.
Forbud vil ødelægge mange års arbejde
Ifølge Mikkel Snorre Wilms Boysen vil et forbud vil ødelægge mange, mange års indsats, hvor pædagoger har udviklet alle mulige fede måder at arbejde med det digitale på.
”De får lige pludselig afskåret deres muligheder på grund af en folkestemning. Det er virkelig problematisk. Det er at underkende den fantastiske erfaring og dømmekraft, som ligger hos pædagoger,” siger han og tilføjer:
”Det er ikke særlig mange år siden, at man slog pædagogerne oven i hovedet, hvis de ikke havde nok af det digitale. Sådan kan tiderne og stemningen skifte, og pædagogerne bliver klemt.”